E-biznes
Jeżeli prowadzimy biznes w internecie to spodziewamy się, że większość klientów będzie przychodziła właśnie z internetu. W początkowej fazie prowadzenia biznesu, kiedy nie było jeszcze kosztownych akcji reklamowych w tradycyjnych mediach, stoimy przed pytaniem: jak sprowadzić internautów na naszą stronę? Ruch na stronie internetowej, na której prowadzi sie e-biznes to podstawa naszego biznesu. bez niego nie ma co marzyć o sukcesie. Adres internetowy strony musi być znany albo łatwy do znalezienia przez potencjalnych klientów. Katalogi stron były tym miejscem w sieci, w którym zaczęto porządkować zasoby internetu, po to by móc je udostępniać innym. Stron internetowych przybywało, więc katalogi się rozrastały, przybywało podkategorii coraz bardziej szczegółowych. DMOZ.ORG to przykład rozbudowanego katalogu z porządna nawigacją, która umożliwia szybkie dotarcie do interesującej podkategorii. Warunkiem znalezienia sie w katalogu jest uprzednie zgłoszenie strony i wpis. Mnogość katalogów utrudnia wybranie tych najlepszych, ale warto zwrócić uwagę na katalogi tematyczne. Wiele katalogów jest moderowanych i nie przyjmuje wszystkich stron, jakie są zgłaszane. Dbają w ten sposób o poziom informacji zawartych w katalogu stron. Dla ułatwienia przeszukiwania niektóre katalogi maja wyszukiwarki wewnętrzne. Przeszukiwanie katalogu wg podkategorii jest niewdzięcznym zadaniem. trudno coś znaleźć, ponieważ otrzymujemy tylko adresy stron do przeglądania. Musimy żmudnie przeglądać wszystkie strony aż znajdziemy to czego szukaliśmy. Rozwiązaniem tych problemów jest wyszukiwarka internetowa działająca na innej zasadzie. Wyszukiwarka podąża za linkami zewnętrznymi oraz na stronie po linkach wewnętrznych i indeksuje strony. Nie jest zależna od żadnego katalogu. Niemniej wpisy w katalogach są ważne, bo tam są linki do stron. Im więcej linków prowadzi do strony tym częściej wyszukiwarka odwiedza daną stronę. Daje to większe prawdopodobieństwo uwzględnienia strony w wynikach wyszukiwania. Im wyżej tym lepiej. Rosnąca popularność wyszukiwarek przyczyniła sie do rozwoju nowego segmentu reklamy, jakim jest Pozycjonowanie stron stron internetowych.